Origenes en zijn tijd
Er zijn immers gesnedenen, die zo uit de moederschoot geboren zijn, en er zijn gesnedenen, die door de mensen gesneden zijn, en er zijn gesnedenen, die zichzelf gesneden hebben, ter wille van het Koninkrijk. Matth. 19:12.
De Alexandrijnse Christenen uit de Romeinse tijd vonden dat er op hoog niveau over het geloof
nagedacht moest worden. We noemen de theologen uit die tijd vaak de Alexandrijnse school.
Wat dachten de theologen toen over na?
Aan de "Universiteit" van Alexandrië werkten dus beroemde geleerden, ook beroemde theologen.
Eén er van was Origenes. Hij werd geboren in 185 te Alexandrië. Zijn vader
Leonides
werd in 202 als martelaar ter dood gebracht. Origenes wilde hem in zijn laatste uren tot steun
zijn, maar zijn moeder wilde dat niet hebben, omdat ze verwachtte, dat hij dan ook gevangen
genomen en ter dood gebracht zou worden. Daar had zij vermoedelijk gelijk in. En dus verstopte
zij zijn kleren, zodat Origenes thuis moest blijven. Hij schreef zijn vader toen een vurige brief.
Na de dood van zijn vader moest hij als oudste zoon het gezin onderhouden.
Dat deed hij door les te geven, ook aan vrouwen.
Hij vatte de tekst aan het begin nogal letterlijk op, en castreerde zichzelf, om vleselijke
verleidingen te kunnen weerstaan. Zijn omgeving was het niet eens met zijn uitleg.
Ook verder had hij strenge opvattingen over het leven van een Christen.
Origenes heeft enorm veel geschreven, wel 6000 werken. De meeste waren commentaren op de Bijbel,
als verhandeling of in de vorm van een preek, en brieven. De meeste van zijn werken zijn verloren
gegaan, of slechts als (slechte) vertaling bewaard gebleven. Hij onderhield contacten met
Julia Mammaea,
de moeder van keizer Severus.
Niet elke keizer vervolgde de Christenen.
Later ging hij naar Caesarea, als gevolg van conflicten met theologen uit Alexandrië.
Hij vond, dat als iets in de Bijbel stond, het letterlijk genomen moest worden, behalve wanneer
het onmogelijk, absurd of God onwaardig was. In dat geval was het een allegorie, een beeldspraak. Dat gebeurde nog al eens, maar blijkbaar vond hij dat niet van de tekst boven dit stukje.
Hij geloofde niet in de verzoening van het individu door Christus, maar volgens hem worden in
Christus alle mensen verzoend met God.
Hij raakte door zijn opvattingen in conflict met andere theologen, en dat heeft als gevolg gehad,
dat hij door de R.K-kerk nooit heilig verklaard is, in tegenstelling tot vele andere theologen uit die tijd.
Hij is overleden in 250 in Tyrus, als gevolg van ondergane martelingen.
In 400 werden zijn opvattingen door het concilie van Alexandrië veroordeeld, en in 553 nog eens
op het vijfde Oecumenisch concilie van Constantinopel.